Samenvatting resultaten enquete maart 2024

Al ruim 25 jaar organiseert Blokzijl Klassiek concerten. We waren benieuwd wat u van Blokzijl Klassiek en haar concerten vindt. Daarom hebben we in februari een enquête gestuurd naar alle ontvangers van onze nieuwsbrief. We hebben 605 enquêtes verstuurd en 168 ingevulde enquêtes mogen ontvangen, een respons van 28%, waarvoor onze hartelijke dank.

Belangrijkste conclusie is dat u (zeer) tevreden bent over alle facetten van Blokzijl Klassiek; het concertaanbod, de prijzen, de nieuwsbrief, de jaarbrochure, de locatie en de website. We zijn blij en trots op dit resultaat. Dit betekent dat u Blokzijl Klassiek en haar aanbod waardeert, waarvoor dank!

We geven u een korte samenvatting van de resultaten.

  • In het seizoen ‘23/24 had 26% van de respondenten (N=44) een abonnement.
  • Bijna 45% van de respondenten heeft nu geen abonnement, maar in het verleden wel gehad.
  • Ruim 75% geeft voor opzegging van het abonnement één of meer van de volgende redenen aan: Corona, verhuizing, te druk, andere bezigheden op zondag, gezondheid laat te wensen over. Voor 20% geldt dat men 6 concerten teveel vindt.
  • De respondenten zijn (zeer) tevreden over het (vrienden)abonnement: mooi gevarieerd programma met uitstekende musici.
  • De respons op de prijs van een abonnement en van losse kaarten is positief, er is sprake van een goede prijs/kwaliteit verhouding. In enkele gevallen wordt aangegeven dat de prijs laag is voor wat er wordt geboden!
  • Over de programmering is 60% tevreden en 30% zeer tevreden. De variatie in het concertaanbod wordt enerzijds op prijs gesteld. Over de kwaliteit van uitvoerende musici zijn de respondenten zeer te spreken, de uitvoering door jeugdige musici wordt op prijs gesteld.
  • Over de grote kerk als locatie voor de concerten is ruim 95% (zeer) tevreden. 2% is ontevreden over de locatie, het is er te koud, parkeren is lastig/te ver weg en een kussentje voor iedereen zou fijn zijn.
  • 75% van de respondenten is (zeer) tevreden over de website. 24% vindt het voldoende informatief.
  • De webshop wordt goed gebruikt en ruim 80% is (zeer) tevreden, 17% is neutraal en 2% is niet niet tevreden. Voor ‘oude’ mensen is de digitale bestelling lastig.
  • De Nieuwsbrief van Blokzijl Klassiek en de jaarbrochure worden gewaardeerd: helder en duidelijk.
  • Over het dagprogramma (beschrijving/toelichting op het concert) is 70% (zeer) tevreden, 29% is neutraal en 1% ontevreden.  
  • Bij de programmering scoren Gemengd ensemble (strijkers + blaasinstrumenten), Barokensemble en het Strijkensemble (strijkkwartet, strijktrio) het hoogst gevolgd door Pianorecital en Solo instrument + piano. Blazersensemble en zang/piano scoren het laagst. Er is niet veel behoefte aan een Cross over programma (bv een muziek en een dichter).
  • Ruim 50 respondenten gaven suggesties voor de programmering, daar kan Jan Broekhuizen (onze  programmeur) mee aan de slag!
  • Dat onze bezoekers voornamelijk uit Steenwijkerland komen en daarna uit de Noordoostpolder, Meppel en Westerveld is geen verrassing, wel dat 25% van veel verder komt!
  • Wat we al lang weten is dat ons publiek op leeftijd is. 63% van de respondenten is ouder dan 70 jaar, 27% is tussen de 60 en 70 jaar, 7% is tussen de 50 en 60 en 3% is jonger dan 50 jaar. Voor ons is de grootste uitdaging om jonger publiek aan te trekken! Werk aan de winkel om dat te veranderen!